PERINGATAN: SEBARANG KOMEN YANG DIBERIKAN OLEH PEMBACA BUKAN DIBAWAH TANGGUNGJAWAB WAK.


Thursday, February 19, 2009

Malaysiakini ~ Kami simpati dengan Khir Toyo? Berbekal sebotol mineral water saja.

Bila Wak terbaca rayuan Khir Toyo, Wak teringat pula cerita P. Ramle dalam filem Sabaruddin Bujang lapok dimana P Ramle bersama anak-anak yatim merayu sambil menyanyi dalam satu demonstrasi perasaan. Tolong kami, bantu kami, kami anak yatim piatu, (ulang 3 x).

Hari ini di zaman morden Khir Toyo pula yang menyayikan lagu berkenaan meminta simpati perwakilan Pemuda UMNO. Tolang undi saya, saya anak yatim dalam politik. Maksud Khir dia tiada bantuan dari ayah dan bapa mertua seperti Khairy dan Mukhriz. Khairy ada Pak Lah dan Mukhriz ada Mahathir kononnya. Sian dan meleleh airmata Wak membaca keyataan Khir Toyo tu, sungguh sedih..... Baru-baru ini Khir pula menyatakan bahawa dia di usir dari rumahnya ketiak tewas pilihanraya yang lalu dengan hanya membawa sebotol air mineral, sian betul Wak, tentu Khir dan keluarga sedang lapar dan berjalan kaki tengah-tengah malam pulang ke rumahnya sendiri.

Mana pergi drivernya, mana pergi kawan-kawan rapatnya, mana pergi konco-konconya yang selama ini bersama beliau. Sebaik saja kalah belaiu terus di usir, berebut-rebutlah beliau dan anak isteri meminum air meneral water sebotol itu.

Beliau juga menyatakan dalam rancangan hujah apabila ditekan mengapa beliau mahu merebut kerusi Ketua Pemuda sedangkan beliau gagal mempertahankan Selangor. Beliau membalas dengan mengatakan bahawa Nabi Muhammad pun pernah kalah dalam perang Uhud. Selepas kalah, Nabi Muhammad bangkit semula memimpin umat Islam dan menebus kekalahan itu, itu Nabi Muhammad, Allah SWT kasihkan dia, kerana sifatnya. Apakah Khir Toyo juga punya sifat sama seperti Nabi Muhammad? Itu pula perang bukan pilihanraya, mana nak sama perang dengan pilihanraya.

Perang mengunakan senjata mempertahankan negara. Pilihanraya menggunakan pen untuk memilih pemimpin. Kepimpinan Nabi Muhammad tidak diragui. Khir menghina Nabi Muhammad jika mebandingkan dirinya dengan nabi. Jauh sifat Khir dengan sifat nabi. Banyak kekeuranag kepimpinan dan sifat Khir jika mahu di bandingkan dengan sifat Nabi dan kepimpinan Nabi. Jangan hina nabi dengan meletakan beliau setaraf dengan Khir Toyo.

Sifat Nabi tidak sama dengan sifat Khir Toyo. Khir Toyo belum layak nak bandingkan dirinya dengan Nabi dan perang Uhud. Selangor tidak sama dengan Madinah, kekalahan Khir juga tidak sama dengan kekalahan Nabi diperang Uhud. Khir kalah sebab rakyat yang singkir beliau dan nyata beliau gagal memimpin Selangor. Itu saja.............. Betul lah Khir boleh minta simpati para perwakilan, tetapi bukan dengan cara membandingkan diri dengan bapa atau mentua orang atau dengan Nabi Muhammad SWT. Khir sebenarnya tak perlu menampakan desprate beliau kerana apa juga yang beliau lakukan, semua orang tahu bukan kerana keihklasan tetapi kerana mahu mencari simpati politik bagi pertandingan kerusi Ketua Pemuda UMNO.

9 comments:

Anonymous said...

boleh samam ke dia ni hina nabi, zaman nabi ade tempe ke? nabi ambil hak rakyat ke yakni harta rakyat? Antara dia dan nabi bagai bumi dan planet pluto.

Anonymous said...

sungguh bernas kupasan minda ini.Tahniah.

Anonymous said...

Toyo mengatakan kerajaan masih beri subsidi ketika harga minyak pada paras Rm1.80...mengarut betul.

Anonymous said...

teringat pulak aku kat sinizar and the gang keparat...merayau rayau seluruh pelusuk perak tabur fitnah....masa ekau and the keparat gang berkuasa tak pulak pi rayau-rayau nak tunai janji...sah pakatan tu tipu rakyat...takkan nak kena tipu dua kali

Head Shot said...

K.O

Anonymous said...

bodoh punya khir toyol....x nmpk ka kilang arak punya besaq kat negeri dia.. nak banding ngan Rasulullah

Anonymous said...

kabare wak paiman

iki baru cap jempol wak.

teruskan berblog wak..

mrf said...

badigol sood punya khir..umno hancus kalau ada makhluk keparat mcm khir ni ada dalam parti umno.kesian umno..org mcm khir ni sebut parti apa pun kat malaysia ni konfem taknak khir ada dalam parti.

Anonymous said...

Kasi penyapu sama dia Wakk.Biar dia sapu sial yang terpalit kat negeri Selangot tu.
Khir Toyo MB Rasuah