PERINGATAN: SEBARANG KOMEN YANG DIBERIKAN OLEH PEMBACA BUKAN DIBAWAH TANGGUNGJAWAB WAK.


Tuesday, January 13, 2009

Mengenang kembali dosa Khir Toyo

"Ini negara demokrasi. Kita ikut majoriti. 1,000 lebih boleh berpindah, kenapa kita kena ikut yang 51 itu," kata Khir Toyo.

Inilah yang didefinasikan oleh Khir Toyo sebagai demokrasi. Kalau ini definasi seorang Menteri Besar mengenai demokrasi maka memacu minda Melayu - kepimpinan transformasi dan segala bala yang disebutkan dalam perhimpunan agung UMNO hanya layak untuk dibukukan sebagai semangat dalam dewan dan semangat buatan untuk tujuan politik sama seperti tsunami Kg Berembang yang diturunkan oleh Maha Penguasa Tempatan untuk memenuhi cita - cita kaku pembangunan.


Sikap yang dahsyat ini wujud dalam kejadian meruntuhkan rumah - rumah peneroka kota tanpa memperdulikan nasib mereka - anak mereka yang tidak berdosa dan sedang mengambil peperiksaan hanya menggambarkan pembangunan kaku - tidak bererti dan tidak ada nilai, MELANGGAR apa sahaja syarat peruntukkan "demi kemanusiaan" dan apa lagi kalau kita lihat bercanggahnya dengan nilai - nilai Islam yang ada.

Mereka yang membawa isu ini dituduh mempolitikan isu dan mengambil kesempatan politik. Itu alasan dangkal mereka yang tidak turun melihat air mata yang menitik bukan sahaja dari generasi penduduk veteran disana tetapi juga anak - anak kecil yang hari ini terguris luka dan tidak akan lupa selagi hayat dikandung badan.


Ada suara - suara "bayaran" menjerit - jerit melaungkan kebenaran perbuatan kerajaan negeri untuk memukul, membakar sehingga ada yang tercedera - luka, pengsan ketahap ICU serta memberi justifikasi usang sedang mereka sendiri tidak tahu apa yang berlaku. Ada antara mereka yang bercabang lidah - menyokong ikut 'nilai" peruntukan dan tidak menyokong bila "nilai wang saku susut dan tidak ditambah". Inilah yang hadir dalam perjuangan mereka. Pada isu "peneroka kota Batu 8 Hulu Kelang" mereka turut melaungkan kekejaman yang diperlakukan tetapi mungkin setelah disuap maka hari ini mereka membela perbuatan MPAJ dan Khir Toyo.

Tapi apa sahaja kata - kata mereka dalam laman - laman web mereka yang menjerit - jerit menyokong Khir Toyo -gagal untuk berdepan dengan kebenaran isu - gambar - gambar yang dikemukakan sebagai bukti kezaliman dan kerakusan. Mereka akan lebih kuat menjerit kerana lebih kuat mereka menjerit lebik " masuk" saku mereka.

Biarkan.. beri sahaja mereka makan seperti kita memberi makan pada kucing - kucing liar dihadapan rumah kita. Kita suapkan dengan sisa - sisa kerana itu mata pencarian yang mereka mahu. Sungguhpun songsang - itu duit yang menyara mereka. Biarkan laman web penyokong Khir Toyo yang hadir berkala - bila "masuk duit" menyala untuk terus menceritakan apa sahaja. Siapa peduli - mereka tulis mereka sendiri dan Khir yang membaca.

Inilah yang kita kata " bila terlalu banyak alasan" maka kebenaran itu akan semakin hilang. Alasan timbul bukan "justifikasi untuk sebab" tetapi alasan yang timbul adalah untuk "keuntungan" diri dan ini memudharatkan. Ini akan terus memburukkan pentadbiran yang sedia ada dan polisi - polisi rakus yang gagal mengambilkira erti kemanusiaan akan hanya membunuh dan tidak ada akan memberi makna kepada rakyat.

Pembangunan hanya "menguntungkan" mereka dan erti pembangunan adalah menggadaikan nilai - nilai kemanusian. "saya Khir Toyo" akan mempaparkan semula isu - isu tuduhan rasuah beliau sehingga beliau diadili oelh rakyat Selangor biar penguasa BPR tidak mampu melakukanya.