PERINGATAN: SEBARANG KOMEN YANG DIBERIKAN OLEH PEMBACA BUKAN DIBAWAH TANGGUNGJAWAB WAK.


Monday, December 1, 2008

Khir Toyo mungkir janji - Ntah apa-apa lah dia ni ?

Kadang-kadang kita tertanya juga kenapa tidak ramai pemuda Selangor yang tidak dicalonkan bagi kerusi dalam pemuda melainkan Shukur dan Subhan, kita juga tertanya apakah sebabnya Suhaimi tidak dicalonkan sedangkan Suhaimi adalah calon yang baik, apakah strategi sebenar Khir Toyo. Apakah kerana ramai antara mereka yang tidak menyokong Khir Toyo. Al-maklumlah kita tahu siapakah dibelakang Khir Toyo dalam pemuda UMNO Selangor.

Orang yang telah banyak menelan budi dari bekas Menteri Besar Selangor ini. Suhaimi tidak dicalonkan kerana beliau mungkin dilihat bermirip kepada penyokong kuat KJ di Selangor. Apa yang dapat kita lihat semua jentera Khir Toyo adalah bekas kawan-kawan KJ yang telah termakan budi dari bekas MB ini seperti Faizal Abdullah ( Kapar ), Shukur (Selayang), Johan (Langat). Bijak Khir Toyo memerangkap kawan-kawan KJ, diberikan umpan yang cukup, sehingga terpaksa berpaling kepada beliau.

Apa yang wak dengar baru-baru ini, cakap dari teman-teman yang agak rapat dengan orang-orang kuat KJ, katanya Khir Toyo ini ketika sebelum pilihan raya yang lalu telah buat baik dengan KJ kerana merasakan diri beliau seolah-olah tergugat untuk menjadi calon BN pada pilihan raya yang lalu sehingga sanggup menanam tebu di bibir dan sanggup berjanji dengan KJ, walaupun tidak diminta untuk melakukannya. Khir Toyo telah berjanji bahawa beliau tidak akan bertanding bagi merebut kerusi Ketua Pemuda UMNO kerana mungkin pada itu beliau sedang sibuk berkempen untuk bertanding kerusi Vice Presiden. Namun apabila keputusan pilihan raya yang agak memeranjatkan dan rancangan Khir Toyo terencat sedikit, dia membuat keputusan untuk bertanding kerusi Ketua Pemuda UMNO.

Wak bukan apa, wak cuma hairan dengan sikap manusia yang begitu mudah lupakan janji. Kalau manusia tidak berpegang pada janji, apa lagi yang mahu dipegang kalau kerbau bolehlah kita pegang talinya. Inilah sikap wak Khir yang buruk kerana suka lupa diri dan lupa janji. Wak Khir ni anak kampung yang sudah lupa daratan dan lupa asal usul. Tapi bila ditekan oleh rakyat tentang mukanya yang halus dan jambu baru-baru ini, beliau teringat pula makanan kampungnya, tempe. Katanya mukanya licin kerana banyak makan tempe. Apalah sebabnya Khir Toyo ini mahu jadi jambu, kita pun tak faham, jangan-jangan ada yang sudah berkenan dihati kot.... atau-atau sememangnya sudah tambah cawangan baru. Inilah anak kampung yang kini sudah melupakan budaya kampung tetapi akan mengingati kampung bila terdesak. Kata kawan Wak, Khir Toyo ini adalah jutawan yang sememangnya berjuta jutawan, memang banyak duit, katanya ada kondo sederet di Mekah dan ada rumah di Glenmarie yang di sewakan kepada seorang ahli perniagaan bangsa Cina dengan nilai 20 ribu sebulan. Besar giler rumah tu. Mengenai hubungan beliau dengan Tan Seri Tiong seorang ahli perniagaan dan seorang toke balak sememangnya tidak dapat disorok lagi, satu Selangor malahan satu Malaysia sudah tahu.

Yang paling menarik Wak baca surat khabar baru-baru ini apabila Khir Toyo kata dia tak mahu jawatan dalam kerajaan jika menang dalam pemilihan Ketua Pemuda UMNO, satu jika dia menang pun dia tidak akan dapat jawatan kerana dia bukan ahli parlimen, Wak Khir ini hanyalah ADUN. Bagaimana jika Ketua Pemuda tidak ada jawatan dalam kerajaan, macam mana nak bantu dan tolong pemuda. Nak tolong pemuda berniaga dan jadi orang koprat dalam GLC, tentu pemuda tak tahu nak meniaga macam ni. Kadang-kadang wak macam hairan juga apa yang Khir Toyo ni cakap, macam tak faham prosidure kerajaan. Kita tunggu sajalah dan lihat saja. Ramai yang berkata yang mencalonkan Khir Toyo baru-baru ini yang menyokong Khir hanyalah yang menerima dan yang menadah tangan dari Khir. Ialah tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima dan tidak mustahil jika yang menerima itu tidak akan memberi balik.